Zajęcia i imprezy zorganizowane przez Zespoł Przyrodniczy

 

Rok szkolny 2016/2017

 

„ZDROWY ODDECH – AKTYWNA EDUKACJA EKOLOGICZNA”

Uczniowie naszej szkoły wzięli udział w projekcie „Zdrowy oddech – aktywna edukacja ekologiczna”. Jest to projekt Miasta Krakowa współfinansowany przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie. Główne cele projektu to:

  • budowanie świadomości ekologicznej i wiedzy o jakości powietrza w mieście wśród uczniów szkół podstawowych ,
  • rozwijanie wrażliwości na problemy środowiska i stanu powietrza,
  • promowanie informacji i działań dotyczących ochrony powietrza w mieście,
  • aktywizacja dzieci i młodzieży do podejmowania praktycznych działań proekologicznych w środowisku lokalnym,
  • podniesienie poczucia wpływu na środowisko oraz odpowiedzialności za jego stan,
  • kształcenie umiejętności pracy w grupie

Czteroosobowy zespół z klasy 6f Zuzia Koral, Ala Gajewska, Szymon Krzysztofik i Mateusz Warmus, we wrześniu i październiku, uczestniczył w Zespole Szkół Chemicznych w zajęciach, warsztatach i laboratoriach związanych z zanieczyszczeniem i ochroną powietrza. Dzieci poznawały alternatywne źródła energii, brały udział w grach dydaktycznych, same badały jakość powietrza z użyciem roślin wskaźnikowych, obecność pyłów i ozonu w powietrzu oraz wpływ powietrza na różne materiały. Udział w projekcie zakończył się wizytą w Ojcowskim Parku Narodowym – tam zorganizowano zajęcia terenowe, prelekcję na temat ekologii i ochrony powietrza oraz zwiedzanie Jaskini Ciemnej

W ramach projektu „Zdrowy oddech – aktywna edukacja ekologiczna” odbył się konkurs dla szkół podstawowych o tematyce ochrony i jakości powietrza w mieście. Nagrodzonych zostało 6 szkół. Trzy szkoły w kategorii praca zespołowa (plakat/prezentacja) i trzy w kategorii „Test wiedzy” . Wśród trzech wyróżnionych w tej kategorii szkół znalazła się również nasza SP 144

  • Szkoła Podstawowa nr 64;
  • Szkoła Podstawowa nr 144;
  • Szkoła Podstawowa nr 157.

projekt

galeria zdjęć

„ŚWIĘTO DRZEWA” AKCJA EDUKACYJNA

10 października każdego roku przypada w kalendarzu ekologicznym Święto Drzewa. Cały miesiąc październik poświęcony jest na działania kształtujące świadomość ekologiczną społeczeństwa w zakresie ochrony środowiska i zmian klimatu na Ziemi. Wspólne sadzenie i ochrona drzew przyczynia się do zwiększenia zalesienia i zadrzewienia oraz do zmniejszenia skutków globalnego ocieplenia. Ochrona i sadzenie drzew jest uniwersalnym przesłaniem dla każdego człowieka.

W naszej szkole szczególnie zwracamy uwagę na te wartości, dlatego uczniowie kas 4-6 podjęli inicjatywę i wykonali z okazji obchodów prace konkursowe o tematyce „Najpiękniejsze drzewo”. Wśród prac znalazły się modele wykonanych przez uczniów fantazyjnych drzew oraz fotografie, które zainspirowały uczniów tej jesieni w parkach, ogrodach. Wystawę prac w szkole obejrzeli uczniowie i rodzice, a na drodze głosowania uczniów wybrano najpiękniejsze  drzewa. Wybrani wykonawcy  zostali wyróżnieni i nagrodzeni.

W dniach 17.10.16 – 21.10.16 zostały przeprowadzone zajęcia pozalekcyjne przez nauczycieli przyrody dla trzech zainteresowanych grup uczniów, dotyczące stanu lasów w Polsce, rodzajów lasów, gatunków drzew, lesistości w Polsce i Europie. Pracowano z mapami, atlasami oraz tekstem źródłowym popartym prezentacją multimedialną i filmem. Na zakończenie zajęć uczniowie wykonali prace plastyczne, ozdoby „Leśne mobile”, które zabrali do domu.

W konkursie na „Najpiękniejsze Drzewo” – model – uczniowie na drodze głosowania wybrali:

I miejsce Dudek Wiktoria 4e

II miejsce Jonak Dominika 5d

III miejsce Joanna Rysiewicz 4e i Joanna Sendor 4e

W kategorii „Najpiękniejsze drzewo” – fotografia – zwyciężyła:

Aleksandra Brożyna 4e

Wszystkim uczniom, którzy wzięli udział w konkursie gratulujemy pomysłów.

 galeria zdjęć

„Fizyk on” to festiwal naukowy w którym uczestniczyli uczniowie klasy 6a i 5a, zmagając się z tajnikami fizyki, w sobotnie popołudnie 18 marca 2017r pod opieką nauczycieli przyrody w V Liceum Ogólnokształcącym im. Augusta Witkowskiego w Krakowie.

Było jednak warto, gdyż po wykładach i doświadczeniach, nasza grupa w składzie:

Olesiński Szymon

Górka Daria

Pudaś Maja

Kosowicz Jacek

Chmielewska Gabriela

 zajęła I miejsce w turnieju wiedzy fizycznej zdobywając cenne nagrody dla naszej szkoły.

Dzielnie radzili sobie z logicznymi łamigłówkami nasi piątoklasiści.

Gratulujemy!!!

Zapraszamy do galerii zdjęć.

 

swietlikW dniu 14 marca 2017 roku 104 uczniów naszej szkoły wzięło udział w Ogólnopolskim Konkursie Nauk Przyrodniczych „Świetlik”. Uczniowie z klas 1 – 6 pisali testy właściwe dla swojego poziomu. Zestawy zadań testowych zawierały różne pytania, także te związane z doświadczeniami, które można było wykonać w szkole lub w domu, jako przygotowanie do konkursu.

Kilku uczniów wykazało się dużą wiedzą i otrzymało wyróżnienie.  Byli to: Aleksandra Kolemba – 1B, Weronika Dziedzic – 2A, Aleksandra Molik – 2 C, Amelia Gawlik – 2E Joanna Sobota – 2F, Julia Labak – 3B, Małgorzata Baraniak – 3C, Zuzanna Bańdura –3C, Weronika Hopkowicz – 3D, Bartłomiej Kocik – 3D, Piotr Kuks – 3D, Justyna Bomba – 3E, Lena Bartoszek – 4A, Michał Poślada – 4B, Szymon Bożęcki – 4C, Weronika Zbylut – 5A, Gabriela Stępień – 5D, Emilia Worożko – 5D, Marlena Mikrut – 6B, Alicja Gajewska – 6F. Dwie osoby: Antoni Gajewski – 2A i Wiktoria Góral – 2E osiągnęły jeszcze lepszy wynik i otrzymały nagrodę. Natomiast Igor Szydło z 3F napisał najlepiej, za co zdobył nagrodę główną. Wszystkie wyróżnienia i nagrody zostaną przekazane uczniom przed końcem roku szkolnego.

Dziękujemy wszystkim biorącym udział w konkursie i gratulujemy zwycięzcom.

akademia

Rok szkolny 2015/2016

 

 CHRONIE LASY. SEGREGUJE

1W październiku 2015 r. uczniowie kółek przyrodniczych z klas 5 i 6 wraz z nauczycielami wzięli udział w terenowej Grze Miejskiej, przypominającej tradycyjne podchody, w ramach akcji edukacyjnej „Chronię lasy. Segreguję”. Celem zajęć było odnalezienie plansz z zadaniami do rozwiązania. Zadania związane były z zagadnieniami ekologicznymi, a zwłaszcza z właściwą gospodarka odpadami. Następnie uczniowie opracowali odpowiedzi na zadane pytania, a arkusze z odpowiedziami zostały wysłane do oceny przez komisję konkursową. Praca konkursowa jednej z grup pod opieką p. Ireny Kurowskiej została wysoko oceniona w oczach jury. W związku z tym, w dniu 4 listopada 2015 r. w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha uczniowie wzięli udział w uroczystym podsumowaniu akcji, wręczeniu nagród dla zwycięzców i koncercie Zespołu Recycling Band. Tam okazało się, że nasi uczniowie wywalczyli w konkursie III miejsce, za co otrzymali cenną nagrodę – odtwarzacz płyt DVD, który zostanie ustawiony w sali przyrodniczej, aby służył uczniom i nauczycielom w codziennej pracy. Wszyscy uczniowie otrzymali w nagrodę okolicznościowe gadżety, a szkoła otrzymała również pamiątkowy dyplom uczestnictwa w programie.

galeria zdjęć

DZIEŃ ZIEMI

„Wielkie mozoły, nim zdrowy miód zrobią pszczoły” taki temat zainspirował uczniów klas 4 ,którzy na Światowy Dzień Zdrowia przypadający 7 kwietnia wykonali wystawę prac na II piętrze. Na lekcjach przyrody wszystkie klasy 4-6 na wesoło poznały nieocenione właściwości miodu, dowiedziały się dlaczego należy chronić pszczoły, a nawet rozwiązali dylemat jakie „rz” jest w słowie „pszczoła”. Klasy 4 wykonały zdrowy deser na bazie miodu.

galeria zdjęć

„SZKOLNY OGRÓD DOŚWIADCZEŃ”

otworzyli na zajęciach pozalekcyjnych uczniowie klas piątych i szóstych prezentując swoim rówieśnikom ciekawe doświadczenia związane z różnymi zjawiskami występującymi na ziemi. Nie mają już dla nas tajemnic grawitacja, światło, dźwięk czy napięcie powierzchniowe cieczy. Najciekawsze zdaniem uczniów zaprezentowane doświadczenia zostały nagrodzone. Nagrodę główną zdobyły Zuzanna Koral i Weronika Szot z klasy 5f. Zajęcia cieszyły się dużym zainteresowaniem uczniów, kto wie czy nie zagoszczą na stałe w repertuarze dodatkowych zajęć edukacyjnych z przyrody.

galeria zdjęć

BANK KRWI

W kwietniu w naszej szkole, na lekcjach przyrody mieliśmy okazję gościć Panią pielęgniarkę z Banku Krwi, która w bardzo interesujący sposób przedstawiła nam ciekawostki ze swojej codziennej pracy.

 Uczniowie klas czwartych mieli okazję dowiedzieć się, że posiadacz grupy krwi 0 Rh- jest uniwersalnym dawcą dla wszystkich potrzebujących krwi. Poznali sposób przechowywania własnej krwi tzw. autotransfuzji, dowiedzieli się jak można wyrobić sobie kartę identyfikacyjną grupy krwi oraz że dawcą krwi może być każda zdrowa osoba od 18 do 65 roku życia. Nie pominięto również tematu jak zostać Honorowym Dawcą Krwi ponieważ nikt jeszcze na świecie, nie skonstruował w żadnym laboratorium, takiej substancji, która zastąpiłaby krew, dlatego nie ma na świecie takiej ceny, za którą można było by ją kupić.

galeria zdjęć

 Posted by at 12:07