ROK SZKOLNY 2024-2025

 

W POGONI ZA CZASEM…

Co robi czas? Czy zwierzęta znają się na czasie? Dlaczego pojawiają się pory roku? Na te  i wiele innych pytań uczniowie klasy 3a szukali odpowiedzi na zajęciach w Bibliotece Publicznej filia 48. Prezentacja przygotowana przez panią Agatę pełna była ciekawostek  i faktów związanych z czasem… piękne zdjęcia, filmiki i zagadki, a do tego pięknie ilustrowane książki. Na koniec zajęć dzieci wykonały drzewo –CZTERY PORY ROKU.

zdjęcia

MÓJ PRZYJACIEL, PIASKOWY WILK …

Piaskowy wilk ma piękne, złote, błyszczące futerko. To kolor piasku. Jest bardzo mądry, bo był na  świecie od zawsze. Dzieci z klasy 3a właśnie poznały Karusię i jej przyjaciela Piaskowego Wilka  słuchając książki Asa Lind „Piaskowy Wilk” czytanej głośno przez panią. Karusia ma dużo szczęścia, ma swojego Piaskowego Wilka, który potrafi wszystko wyjaśnić i rozumie trudne dla niej sytuacje i towarzyszące jej emocje.

ZE SZWECJI DO POLSKI – ASA LIND W KRAKOWIE !

25 listopada w Bibliotece Publicznej nr 48 odbyło się spotkanie ze szwedzką pisarką Asą Lind autorką uwielbianego przez dzieci „Piaskowego wilka”. Pisarka przebywała w Krakowie z okazji Międzynarodowych Targów Książki. Dzięki pani tłumaczce, dzieci miały możliwość poznania warsztatu pracy pisarki, a przede wszystkim zadawania pytań i wymiany wrażeń. W tym ekscytującym spotkaniu wzięły udział klasy 1c i 3a.

zdjęcia

ACH TE EMOCJE…

Jak ludzie przeżywają emocje ?- to temat zajęć projektu „Ciekawscy trzecioklasiści” realizowanego w ramach fundacji Uniwersytet dla dzieci w kl.3 a. Dzieci odbyły spotkanie filmowe z panią detektyw Emocją, która opowiadała o swojej pracy- tropieniu i poznawaniu emocji. Następnie obserwowały otoczenie z różnych perspektyw w klasie np. leżąc na podłodze lub stojąc na krześle i dzieliły się swoimi obserwacjami. Czy z emocjami jest podobnie? Czy one też zależą od wielu czynników? Teraz to dzieci – detektywi zajęły się tropieniem emocji swoich i kolegów…To trudne zadanie. W poznawaniu emocji pomogły nam opowiadania z książki Wielka Księga Emocji czytanej przez panią.

zdjęcia

LAS W SZKOLE…

Z czego składa się las? Kolejne zajęcia zajęć Ogólnopolskiego Projektu „Ciekawscy Trzecioklasiści” realizowanego w ramach fundacji Uniwersytet dla dzieci w kl.3 a. Do realizacji zadania dzieci wcześniej się przygotowywały- zapoznały się z książkami, albumami , które wyszukała nam pani Monika w bibliotece szkolnej, podczas zajęć komputerowych wyszukiwały ciekawostki oraz utrwalały zdobyte wiadomości korzystając z quizów i zadań on-line. Podczas spacerów zbierały naturalne okazy do stworzenia modelu warstw lasu. Dzieci pracowały w zespołach, a ich wspaniałe modele podziwiała nawet Dyrekcja!

zdjęcia

O NIEPODLEGŁOŚCI – Z NIEPODLEGŁOŚCIĄ I

Dlaczego świętujemy niepodległość ?” to kolejne zajęcia z Ogólnopolskiego Projektu „Ciekawscy Trzecioklasiści” Uniwersytetu Dzieci. Nasze symbole narodowe i nasze tradycje to to, co tworzy nas czyli Naród- uczniowie klasy 3a podczas burzy mózgu próbowali stworzyć listę tego co odróżnia Polskę i Polaków od innych narodowości. Kolejnym zagadnieniem było pytanie Czy Polska zawsze istniała na mapie Europy ?  Uczniowie obejrzeli film, który przypomniał historyczne wydarzenia i wyjaśniał uczniom, że tradycje możemy kultywować dzięki temu, że żyjemy w niepodległym państwie, nikt nam nie narzuca obcej kultury i języka jak to bywało już w przeszłości. Ukoronowaniem działań było przygotowanie patriotycznej pieśni , zaprezentowanej podczas Wieczornicy okazji Święta Niepodległości.

Uczniowie klasy 3a przeczytali książki „Asiunia” Joanny Kulmowej oraz „Piątka z Zakątka” Krystyny Drzewieckiej poznając losy dzieci, którym przyszło żyć w czasach wojny.

zdjęcia

JESZCZE O NIEPODLEGŁOŚCI…

Klasa 3a wzięła udział w warsztatach w Muzeum Armii Krajowej pt „Czworonożni żołnierze” Podczas zajęć dzieci poznały zwierzęta, które zasiliły szeregi różnych armii świata. Dzieci obejrzały unikatowe fotografie i fragmenty filmów przedstawiających m.in. niedźwiadka Wojtka. Rozwiązywały rebusy, krzyżówki i zagadki. Ozdabiały torbę na ramię z podobizną Wojtka, a  na koniec zwiedziły najważniejsze miejsca Muzeum.

zdjęcia

WSZECHŚWIAT, KOSMOS I …MY

Kolejne spotkanie na zajęciach czytelniczych w Bibliotece Publicznej filia 48 – tym razem o kosmosie… Dzieci odbyły podróż do Wszechświata dzięki interaktywnej prezentacji. Poznały wiele faktów i ciekawostek związanych z Kosmosem. Słuchały fragmentów książek „Wszyscy jesteśmy kosmitami” oraz „Jerzy i poszukiwacze kosmicznego skarbu”. Na koniec wykonały prace plastyczną – zielonego kosmitę.

zdjęcia

BON TON CZYLI SAVOIR- VIVRE

„Dlaczego ludzie świętują ?” to kolejne zajęcia z Ogólnopolskiego Projektu „Ciekawscy Trzecioklasiści” Uniwersytetu Dzieci w klasie 3a. Dzieci oglądały film z antropolożką kulturową, która zainspirowała dzieci do poszukiwania odpowiedzi na pytanie- jakie są okazje do świętowania oraz jak przygotować się do takich uroczystości Dowiedzieli się co to jest savoir- vivre, korzystając ze Słownika Języka Polskiego, próbowali stworzyć własną definicję oraz porozmawiały o sytuacjach, w których bon-ton uczy kulturalnego zachowania. Na koniec dzieci redagowały zaproszenie na wybraną okazję. O trudnych sytuacjach ze stosowaniem savoir-vivre przeczytamy w książce Grzegorza Kasdepke „Bon ton czyli savoir-vivre dla dzieci’.

zdjęcia

BOŻE NARODZENIE W STAROPOLSKIEJ TRADYCJI

Uczniowie klasy 3a uczestniczyli w kolejnych zajęciach w bibliotece Publicznej filia 48, tym razem w świątecznej atmosferze. Dzieci poznały dawne tradycje towarzyszące Bożemu Narodzeniu, które obecnie są już raczej zapomniane. Oglądały interaktywną prezentację porządkująca i pogłębiającą wiedzę o zwyczajach bożonarodzeniowych kultywowanych współcześnie w naszych domach. Dzieci poznały również książki o tematyce świątecznej. Na zakończenie wykonały pracę plastyczna – świąteczne pierniczki.

zdjęcia

ŚWIĘTUJEMY NIE TYLKO RODZINNIE

Kolejne zajęcia z Ogólnopolskiego Projektu „Ciekawscy Trzecioklasiści” Uniwersytetu Dzieci w klasie 3a wpisały się tematycznie w świąteczny czas. Uczniowie odbyli filmowe spotkanie etnografką , która opowiadała o staropolskich tradycjach świątecznych. Następnie dzieci wypełniały karty pracy dotyczące czynności w czasie codziennym i w czasie świątecznym. Potem nastąpiła twórcza zabawa pt: Jak poczuć święta? Dzieci w zespołach zapisywały przykłady tego co można poczuć zmysłami podczas świąt – czyli słuchem, smakiem czy węchem. Na koniec wykonały ozdobę na choinkę –bombkę.

zdjęcia

WOKÓŁ KALENDARZA

 Nowy rok to czas nowych możliwości, odkryć czy postanowień. To również czas , aby przyjrzeć się kalendarzowi -pory roku, kwartały, miesiące i dni…Dzieci czytały przygotowane teksty o poszczególnych miesiącach, a następnie starały się wypisać charakterystyczne dla danego miesiąca cechy. Każde dziecko losowało przysłowie dotyczące miesięcy, czytało głośno i wspólnie objaśnialiśmy jego znaczenie . Zwieńczeniem zajęć było przygotowanie karty – IMIENINY MIESIĄCA dla poszczególnych miesięcy.

zdjęcia

JAK SIĘ NIE BAĆ, TEGO CO NOWE?

Uczniowie klasy 3a wzięli udział w kolejnych zajęciach w ramach Ogólnopolskiego Projektu Uniwersytetu Dzieci – Ciekawscy Trzecioklasiści. Dzieci przygotowując się do zajęć wraz z rodzicami, zastanawiali się jakie są ich SUPERMOCE. Jak się okazało, to było ciekawe doświadczenie, pokazujące jak my spostrzegamy siebie, a jak widzą nas inni. Prezentowanie SUPERMOCY na forum klasy również dostarczyło wielu wrażeń. W trakcie zajęć dzieci obejrzały film Jak przygotować się do adopcji psa?- wydarzenia nowego, stresującego zarówno dla człowieka jak i dla psa. W zespołach przygotowywali krótkie scenki dramowe, ukazujące emocje towarzyszące nowym wydarzeniom. Próbowali dzielić i nazywać emocje z pomocą Kalejdoskopu Emocji. Na koniec dzieci próbowały zaplanować wspólne działania , które pomogą im oswoić się z nowymi sytuacjami w klasie czwartej.


zdjęcia

DLACZEGO SIĘ BAWIMY?

W co bawili się Wasi rodzice, a w co dziadkowie? Dzieci przeprowadziły wywiad z bliskimi i z ich pomocą przygotowały opis i prezentacje zabaw, w które bawili się członkowie ich rodzin, kiedy byli dziećmi. To była doskonała okazja, by wypróbować je na żywo!

Wspólna zabawa okazała się wyśmienitą rozrywką i dostarczyła wiele pozytywnych emocji. Postanowiliśmy wykorzystać poznane zabawy, również podczas przerw oraz na boisku szkolnym. Na koniec uczniowie obejrzeli film z Muzeum Budownictwa Ludowego w Olsztynku, skąd dowiedzieli się jak na przestrzeni lat zmieniały się zabawki i zabawy dzieci.

zdjęcia

O NOWEJ HUCIE NA WESOŁO.

Dzieci z klasy 3a uczestniczyły w kolejnych warsztatach w Bibliotece Publicznej filia 48. Poznały historię Nowej Huty na starych zdjęciach oraz slajdach. Dowiedziały się jak budowano Hutę, porównywały na zdjęciach te same miejsca dawniej i dziś. Czym była Huta im . Lenina – jak wyglądała praca w niej, jak żyli wtedy ludzie, jaka była moda, jak wypoczywali mieszkańcy naszej dzielnicy.  Wysłuchali legendy o Wandzie i poznali ciekawostki związane z Kopcem Wandy. Na koniec przemienili się w aktorów i odgrywali różne role przed publicznością jak w Teatrze Ludowym…

zdjęcia

CZY INTERNET MOŻE MNIE ŚLEDZIĆ?

Uczniowie klasy 3a wzięli udział w kolejnych zajęciach w ramach Ogólnopolskiego Projektu Uniwersytetu Dzieci – Ciekawscy Trzecioklasiści z zakresu cyberbezpieczeństwa. Obejrzeli film z trenerem kompetencji cyfrowych – Co widzi kamera w naszym telefonie?- i dowiedzieli się do czego można to wykorzystać. Następnie wzięli udział w dyskusji : Z jakich aplikacji korzystasz?  Dzieci zostały zaproszone do zabawy, w trakcie której dowiedziały się, że aplikacje zbierają o nas różne informacje i się nimi wymieniają między sobą oraz jak ważne jest zachowanie bezpieczeństwa w sieci i ochrona własnych danych osobowych.

zdjęcia

 Posted by at 19:39