Rok szkolny 2020/2021

 

KAŻDY W SOBIE MA WEWNĘTRZNEGO LWA !    

26 października 2020 roku  odbyły się pierwsze z cyklu,  zajęcia z biblioterapii w ramach szkolnej innowacji czytelniczej „Enter – czytanie!”. Uczestniczyli w niej uczniowie klasy 2a.  Inspiracją do działań była książka   „Mysz , która chciała być lwem” autorstwa Rachel Bright  i Jima Field . Dzieci brały udział w aktywnym czytaniu książki przez nauczycieli. Następnie opowiadały swoje wrażenia, dzieliły się odczuciami, sformułowały przesłanie książki. Każdy w sobie ma wewnętrznego lwa!- czyli każdy z nas jest inny, wyjątkowy, coś potrafi, jest w czymś dobry !   Dzieci zastanawiały się i poszukiwały takich cech w sobie, zapisywały je, poznawały mocne strony kolegów.

Zwieńczeniem zajęć było zaprojektowanie dalszego ciągu opowiadania o myszce i lwie w formie  karty komiksu. Zajęcia były pełne wrażeń.

SZKOLNE PRZYGODY GANGU FAJNIAKÓW – OGÓLNOPLSKI KONKURS DLA SZKÓŁ.

Troska o środowisko naturalne jest bardzo ważna! W tym roku szkolnym odbyła się kolejna edycja programu edukacyjnego i konkursu skierowanego do klas I-III . Przewodnikami po opowieściach o magii natury byli nowi bohaterowie Gangu Fajniaków, patronujący czterem tematycznym filarom programu i towarzyszącego mu konkursu – żywiołom ognia, wody, ziemi i powietrza. O ich przygodach dzieci słuchały z książki czytanej przez nauczycieli .             

W konkursie wzięło udział 6999 prac z całej Polski. Z naszej szkoły wzięły udział:                                      

klasa 1a  żywioł Woda

klasa 2a żywioł Ziemia

klasa 2c żywioł Ogień                                                                                                                     

Przystępując do konkursu należało przeprowadzić zajęcia ekologiczne w wybranym żywiole. Ciekawe  eksperymenty, atrakcyjna dla dzieci forma działania były gwarantem dobrej zabawy. Zwieńczeniem zajęć było wykonanie konkursowej pracy plastycznej przez każde dziecko indywidualnie. Wyróżnienie w konkursie zdobyła klasa 2a- GRATULUJEMY! 

BYŁA SOBIE ASTRID LINDGREN…

 Kolejny rok w naszej bibliotece szkolnej organizowane się spotkania czytelnicze dla klas trzecich zatytułowane „Była sobie Astrid Lindgren…”. Uczniowie poznają na nich ciekawą osobowość  autorki lektury „Dzieci z Bullerbyn”, podróżują po mapie z Polski do Szwecji, sprawdzają czy dobrze pamiętają przygody młodych urwisów z Bullerbyn, dowiadują się jak dawniej dzieci się bawiły, gdy nie było komputerów, kto uwielbiał wchodzić na drzewa i kto wymyślił imię Pippi…

 Na zakończenie zachęcamy dzieci do sięgnięcia po inne książki tej autorki, np. „Emil ze Smalandii”, „Lotta z ulicy Awanturników”, „Braciszek i Karlsson z Dachu”, „Pippi Pończoszanka”.

MYSZKA I LEW Z WIZYTĄ U PIERWSZAKÓW  

  Kolejne zajęcia  z książką   autorstwa Rachel Bright  i Jima Field   w ramach szkolnej innowacji czytelniczej „Enter – czytanie!”. Zajęcia odbyły się 24.02  w klasie 1a oraz 5.03 w klasie 1d . Dzieci brały udział w aktywnym czytaniu książki przez nauczycieli. Wczuwały  się w role myszki lub lwa by zrozumieć ich emocje. Zgodnie z tematem  zajęć „ Każdy w sobie ma wewnętrznego lwa!- podczas  zabawy muzycznej dzieci  poszukiwały  w sobie mocnych stron jednocześnie  poznawały mocne strony kolegów. Wszystko było zapisywane na tablicy przez prowadzących zajęcia. Zwieńczeniem było wykonanie własnego portretu wraz z wpisaniem w jego ramki tych rzeczy, z których dziecko jest dumne, że je potrafi.

PASOWANIE  NA  CZYTELNIKA CZYLI PIERWSZAKI W BIBLIOTECE !

W tym roku szkolnym szkolnym, ze względu na utrudnienia w pracy szkoły w dobie pandemii, pasowania na czytelnika w klasach pierwszych odbyły się dopiero w lutym 2021roku.

 Każda klasa pierwsza (1a-1d) została w osobnym terminie zaproszona do biblioteki szkolnej. Spotkania zatytułowane „Witajcie w bibliotece szkolnej – pasowanie na czytelnika”, miały na celu zachęcenie najmłodszych uczniów do korzystania z biblioteki, wypożyczania książek oraz rozwijania umiejętności czytania. Dzieci zostały również zapoznane z zasadami korzystania z biblioteki szkolnej w czasie epidemii COVID-19.

 Po uroczystym przyrzeczeniu, że zawsze będą szanować książki, najmłodsi czytelnicy samodzielnie wypożyczają swoje  pierwsze książki!

MOJE  ULUBIONE   KSIĄŻKI.

Podczas zdalnego nauczania  rozpoczęliśmy prezentację  książek, które warto polecić do przeczytania innym. Dzieci opowiadały o swoich ulubionych książkach, czytały głośno ich fragmenty aby zachęcić kolegów i koleżanki do ich przeczytania.

Obecnie po powrocie do szkoły cała akcja przybrała nowy wymiar- dzieci pożyczają również prezentowane książki  innym.

CZY PANI NAM POCZYTA … ?   PROSIMY!

W klasie 2a dzieci uwielbiają , gdy im się głośno czyta. To trwa od początku , czyli od klasy pierwszej. Podczas śniadania, zajęć plastycznych czy po prostu dla czystej przyjemności… pani czyta dzieciom.

W tym roku najpierw były „Szkolne Przygody Gangu Fajniaków”. Potem „Doktor Dollitle”,  „Trzy gwiazdki szczęścia” Ewy Stadtmuller,  a teraz czytamy opowiadania o psach „Na psa urok”.

KONKURS CICHEGO CZYTANIA ZE ZROZUMIENIEM DLA KLAS TRZECICH

W październiku odbył się konkurs „Cichego czytania ze zrozumieniem” dla uczniów klas trzecich. Wzięli w nim udział  przedstawiciele wszystkich klas trzecich wyłonieni w eliminacjach klasowych. W trakcie konkursu należało wykazać się nie tylko umiejętnością szybkiego czytania i rozumienia tekstu, ale i znajdowania w tekście odpowiednich informacji oraz formułowaniem odpowiedzi w prawidłowo zbudowane wypowiedzi.  A oto laureaci konkursu

I miejsce  –  Eliza Rajska kl.3d       

II miejsce – Bartosz Kokoszka  kl.3b   

III miejsce – Dominik Babij  kl.3a  

       

AKCJA  „CZYTAM Z RODZICAMI” – DRUGA EDYCJA

W ubiegłym roku szkolnym rozpoczęliśmy akcję „Czytam z rodzicami”. Uczniowie klasy, wtedy 1 a czytali głośno w domu ok 15 min codziennie, i zbierali podpisy rodziców , za które otrzymywali naklejki . Akcja odbywała się pod patronatem Gangu Słodziaków. Na koniec roku szkolnego nagrodzono dzieci dyplomami , a najbardziej wytrwali w czytaniu , którym udało się zebrać najwięcej naklejek otrzymali nagrody książkowe. W bieżącym roku szkolnym klasa 2 a , mimo przerw spowodowanych zdalnym nauczaniem kontynuuje akcje. Teraz to dzieci częściej czytają rodzicom a także rodzeństwu.

KAŻDY SIĘ CZEGOŚ BOI…

14 maja 2021 roku  odbyły się kolejne z cyklu,  zajęcia z biblioterapii w ramach szkolnej innowacji czytelniczej „Enter – czytanie!”. Uczestniczyli w niej uczniowie klasy 2a.  Inspiracją do działań była książka   „Koala , który się trzymał” autorstwa Rachel Bright  i Jima Field . Dzieci aktywnie słuchały opowieści czytanej prze nauczycieli , a następnie dzieliły się wrażeniami. Wspólnie sformułowały przesłanie książki – Każdy z nas się czegoś boi, ma swoje lęki i to jest zupełnie naturalne. Obejrzały prezentacje , o różnych rodzajach lęków i  dowiedziały się , że nawet dorośli , sławni  i znani też boją się różnych rzeczy. Następnie brały udział w zabawach mających na celu oswojenie swoich lęków   i odnalezienie sposobów radzenia sobie z nimi.  Zwieńczeniem zajęć było stworzenie „arkusza lęku”, który opisywał te działania. Zajęcia były pełne wrażeń.

Chętnie czytamy –  bogatą wyobraźnię mamy!

Konkurs na zakładkę do książki dla uczniów klas 1-3

CELE KONKURSU

  • popularyzacja czytelnictwa wśród dzieci przez promowanie postaw czytelniczych
  • rozwijanie zdolności manualnych i plastycznych
  • rozwijanie wyobraźni twórczej dzieci

 WARUNKI UDZIAŁU W KONKURSIE

  • uczestnikami konkursu mogą być uczniowie klas 1-3
  • prace powinny mieć postać zakładki do książki o wymiarach 25 cm / 7 cm
  • do konkursu zgłaszane są tylko prace indywidualne, każdy uczestnik może oddać tylko 1 pracę wykonaną samodzielnie
  • zakładka może być wykonana dowolną techniką (np. rysunek, malarstwo, kolaż, techniki mieszane). Mogą być użyte dowolne płaskie materiały, które nie zniszczą, nie pobrudzą książki. Nie wolno użyć gotowych elementów, plasteliny, materiałów sypkich.
  • zakładka oprócz elementów zdobniczych musi zawierać tekst zachęcający do czytania, może to być krótka rymowanka albo hasło reklamowe.
  • do każdej zgłoszonej do konkursu pracy należy dołączyć karteczkę z informacją : imię i nazwisko dziecka, klasę
  • do udziału w konkursie nie dopuszcza się prac, które nie spełniają powyższych warunków

 KRYTERIA OCENY PRAC

  • pomysłowość, oryginalność ujęcia tematu
  • estetyka wykonania pracy
  • samodzielność wykonania

TERMINY: Prace należy dostarczyć do biblioteki szkolnej  w terminie do 31 maja.

Organizatorzy: Iwona Berska-Mikrut, Monika Pierzynka, Krystyna Miechowicz, Martyna Grochocińska

CHĘTNIE  CZYTAMY – BOGATA WYOBRAŹNIE MAMY!                               

Konkurs na zakładkę do książki dla uczniów klas 1-3

Konkurs na zakładkę do książki odbył się w naszej szkole w dniach 21-31 maja 2021 roku. W konkursie wzięli udział uczniowie klas I-III. Zgłosiło się 34 chętnych.

Jury obradowało w następujących składzie:

Przewodnicząca: Marlena Podgórska – nauczyciel plastyki

Członkowie: Ewa Jakóbczak – nauczyciel wspomagający oraz Monika Pierzynka – nauczyciel bibliotekarz

Wyniki:

KLASY 1

MIEJSCE PIERWSZE ex aequo otrzymali: Guzik Justyna kl. 1b oraz Moskal Kacper kl. 1c

WYRÓŻNIENIA: Bucała Jakub kl.1a; Surlas Karolina kl. 1b; Łapaj Michał i Mirek Eryk z kl. 1c

KLASY 2

MIEJSCE PIERWSZE ex aequo  otrzymali: Guzik Wiktoria kl.2a oraz Karcz Michał kl. 2a

WYRÓŻNIENIA:   Gajewski Krzysztof kl. 2a; Gałuszczyńska Lena kl. 2c; Gorzula Adela i Buras Hanna z kl. 2d

KLASY 3

MIEJSCE PIERWSZE  otrzymała: Król Wiktoria kl. 3b

MIEJSCE DRUGIE: Chamera Pola kl. 3b

MIEJSCE TRZECIE: Ziętara Piotr kl. 3c

WYRÓŻNIENIA:  Mrożek Jakub kl. 3a; Hołda Antoni kl. 3b; Halastra Julia kl. 3c

PROJEKTUJEMY OKŁADKĘ KSIĄŻKI.

Uczniowie klasy 2a po przeczytaniu  książki „Nasza mama czarodziejka” Joanny Papuzińskiej, uruchomili wyobraźnię i stali się ilustratorami książek. Każdy zaprojektował swoją okładkę lektury. Powstały wyjątkowe projekty, które można obejrzeć w galerii. Wszyscy dobrze się bawili.

WYSTAWA TWÓRCZOŚCI DZIECI W RAMACH DZIAŁAŃ INNOWACJI  CZYTELNICZEJ „ENTER- CZYTANIE”

Od  końca maja przy sekretariacie oraz  na korytarzu na parterze można oglądać wystawę prac i wytworów dzieci, które powstały podczas zajęć z innowacji. Na tablicach i oknach zawieszono prace dzieci, na stolikach ułożono albumy. Wszystkie prace mają podany temat, cele i wykonawców. Jest to tylko część naszych działań  ale serdecznie zapraszamy do oglądania wystawy oraz galerii.

 Posted by at 14:01